top of page

התייחסות נכונה ושקולה אל הרטבה בגיל מאוחר

הרטבת לילה בגיל מאוחר היא ללא ספק בעיה מעיקה שמן הראוי לטפל בה ביתר תשומת לב. יחד עם זאת, אצל הורים רבים קיימת אי הבנה לגבי המונח והם סבורים כי אפילו הרטבת לילה אצל ילדים בגיל 3 או 4 היא סיבה לדאגה, ללחץ ולהתערבות מיוחדת. אם המצב נשמע לכם מוכר, כדאי שתמשיכו לקרוא את המאמר שהכנו עבורכם ותכירו את הסטטיסטיקה, ההגדרות והסיבות לתופעת ההרטבות אצל ילדים. המידע המובא כאן יסייע לכם להתייחס אל התופעה באופן מושכל ומתון, מבלי להעמיס על עצמכם ועל הילד רגשות אשם וקשיים מיותרים, אשר עשויים לגרום לתופעות לא רצויות נוספות.


מה זה הרטבת לילה בגיל מאוחר?

קודם כל, חשוב להבין כי הרטבת לילה נחשבת לבעיה רק במידה שהיא מפריעה להורים ו/או לילד, כך שמדובר בהגדרה שביסודה סובייקטיבית. יתר על כן ולמרבה ההפתעה, הרטבת לילה בגיל 4 ובגיל 5, אינה נחשבת באופן רשמי לבעיה. מתחת לגילאים אלו לרוב אף לא מתחילים בטיפול. אם נסתכל על הנתונים נראה כי אחד מכל ארבעה ילדים בגיל 4 עדיין מרטיב בלילה, ואילו הרטבת לילה בגיל 5 מופיעה אצל אחד מתוך חמישה ילדים. לאחר גילאים אלו, כבר ניתן להתחיל להתייחס לתופעת ההרטבה כאל בעיה המצריכה טיפול, ובכל מקרה חשוב לדעת שהמצב נוטה להשתפר עם הגיל. כך למשל, בגיל 12 רק כחמישה מכל מאה ילדים עדיין מרטיבים.

ולמה זה קורה?

כאמור, יש הורים הממהרים מדי לדאוג עקב ההרטבה הלילית דבר הגורם לתוספת של עומס על כתפיהם ועל כתפי הילד, אשר עשוי להזיק. טעות נפוצה נוספת היא לשייך את ההרטבה להיבטים פסיכולוגיים – רגשיים, או במילים פשוטות לחוסר רצונו של הילד. אמנם, להרטבת לילה יכולות להיות גם סיבות פסיכולוגיות, אולם בבסיסה זוהי תופעה פיזיולוגית. תופעה אשר יכולה להיות קשורה למשל לייצור יתר של שתן בגלל ירידה של הורמון ADH בלילה, או הפרעות במנגנון העירות והשינה, או נפח קטן של שלפוחית השתן ביחס לכמות השתן המיוצרת בלילה, ועוד. למעשה, ישנן עדויות ברורות לכך שקיים מרכיב גנטי הקשור להרטבת לילה, ולא פעם כאשר מתחילים בטיפול "נזכר" אחד ההורים (או שניהם) שגם הוא הרטיב עד גיל מאוחר. על כן, עדיף לנקוט בעמדה המציאותית והעובדתית, לפיה מדובר בתופעה פיזיולוגית מעיקרה, ולא להעביר לילד מסרים מאשימים.

אז כיצד מתמודדים עם ההרטבה?

במידה וגילו של הילד הוא מעל ל- 5 שנים ובאמת קיימת הפרעה לאורח החיים של הילד או הסובבים אותו, ניתן ואף מומלץ להתחיל את תהליך הטיפול עם רופא ילדים, אורולוג במידת הצורך, וסיוע של אנשי מקצוע ומוצרים ייעודיים.

באתר שלנו תוכלו לקרוא מאמרים מקצועיים בנושא הרטבות הלילה ובנושאים קשורים לתופעה כגון איך מתמודדים עם הרטבת לילה או מציאת פתרונות להרטבת לילה.

באתר תוכלו גם למצוא מגוון פתרונות להקלה על התהליך וההתמודדות עימו, לדוגמה אחת ההפרעות המשמעותיות והראשונות לאורח החיים מופיעה כאשר הילד מתחיל לישון אצל חברים. עבור הקושי הזה אנו מציעים מוצר נהדר – בטנת שק שינה המתאימה ללינה מחוץ לבית. זהו מוצר אידיאלי המעניק הרבה שקט נפשי, מפני שסביבת השינה החיצונית של הילד נותרת יבשה והוא מרגיש בטוח. יתר על כן, שק השינה הנעים נראה כשק שינה לכל דבר, ואיש למעשה אינו יודע שמדובר במוצר ייעודי להרטבת לילה.

לפרטים נוספים ולהזמנת מוצרים ניתן לפנות אלינו בטלפון 054-9163663.

bottom of page