top of page

לילה (ר​)טוב - איך מוצאים את הפתרון האולטימטיבי להרטבות בלילה?

מאת: נופר לוטווין, יועצת שינה ומדריכת הורים אונליין לגיל הרך.

גמילה מחיתולים היא שלב משמעותי בהתפתחות הילד מבחינה פיזית, רגשית וגם חברתית. ההישג הזה לרוב מופיע בין גילאי 3-1.5 שנים, בתקופה שאותה כינה אריקסון "עצמאות לעומת בושה". בגיל הזה נרכשות יכולות רבות אצל הילד, ולפעמים חלקן מתעכבות מלהגיע. במסגרת למידת השליטה בסוגרים, עולה שאלת הלילות: הרבה ילדים צולחים את הפרידה מהחיתול ביום אך בלילה ממשיכים להרטיב זמן רב. אז מאיפה מתחילים כשרוצים למצוא לזה פתרון?


הרטבת לילה אצל ילדים
איך מוצאים את הפתרון לבעיית הרטבת לילה?

הבלבול...

ככל שתקראו עוד על תופעת הרטבות הלילה, כנראה שתתבלבלו יותר.

יש מומחים שימליצו לכם להיפרד מהטיטול ביום ובלילה החל מאותו מועד, ויש רופאים שיטענו כי מדובר בבשלות אחרת ולכן כדאי להפריד בין השניים. האם להגביל צריכת נוזלים לפני השינה? גם זו שאלה שחלוקות התשובות עליה. יש שימליצו לכם לא להתווכח על השתייה עם הילדים משום שלא זה מה שיבטיח לילה יבש לטווח הארוך, בעוד שיועצים אחרים ימליצו דווקא להפחית במים לפני השינה כי זה יעזור לילד לחוש הצלחה.

גם הדילמה איך להגיב לפספוסים נותרת בסימן שאלה. יש יועצים שיגידו שהבעת גאווה מוגזמת בילד שהצליח להתאפק עלולה להבהיל אותו ולחוש שהונחה על כתפיו אחריות רבה (לשחזר לילה כזה שוב). לעומתם יהיו אנשי חינוך שיטענו כי היתפלאות ושמחה הן עידוד ובלעדיהן לא תהיה לו מוטיבציה להמשיך להתאמץ.

אז אין אמת אחת. ובכל זאת, מה נכון לילד שלך​? איך מגיעים ללילות יבשים?

כיאה לגישה הדיאלוגית-אדלריאנית ממנה אני באה, גם בתחום הגמילה מחיתולים (ואולי בעצם בעיקר בו) אני נותנת מקום נכבד לאינדיבידואל, לאינטראקציה בין בני הבית, והכי חשוב- לילד. ברוח זו אני טוענת שאין ילד זהה לאחר וגם ההנחיות ל"איך צולחים גמילה?" מוכרחות להיות גמישות בהתאם לסיטואציה. כדי לאתר את הפתרון האולטימטיבי לילדכם תצטרכו לעשות מעט חושבים וסינון אפשרויות עד שתגיעו לדרך המתאימה ביותר למקרה שלכם.

מגוון סיבות, בעיה אחת משותפת

יש ילד שמרטיב בלילה עד גיל 5 בגלל תחושת מסוגלות נמוכה וחוסר בעצמאות (בתחומי חיים שונים ולאו דווקא בעניין השליטה בסוגרים). לילד כזה נתאים פתרון התנהגותי רגשי​. יש ילד אחר שסובל מעיכוב במנגנון המעיר בעת התמלאות השלפוחית. בכזה מקרה נפנה לטיפול רפואי או פיזיותרפי​ מתאים.

יש ילדים שכל הגמילה מהחיתולים (גם ביום) מתעכבת אצלם בגלל נושא רגשי​, ויש ילדים שזקוקים דווקא לכלים התנייתיים​. דוגמא להרטבת לילה על רקע התנהגותי לא-מודע​: ילדה שמתעוררת רטובה בלילות, ובכל פעם כזו ההורים ניגשים כדי להחליף מצעים, אימא מנחמת או אפילו כועסת מתוך ייאוש, וכל הסצנה הזו הופכת לטקס קבוע שהילדה מתרגלת אליו. זהו מצב שיש בו רווח פסיכולוגי סמוי מהיקיצות, למרות שעל פניו אין בו שום דבר חיובי!

לכל אחד מהמקרים הללו ולעוד אחרים, יש מאפיינים שונים. לפיהם מתאימים פתרון אחר מבין הרבים שיש​.

בואכם לחשוב איך לשים סוף לסדינים הרטובים ולאכזבות של הילד המתוסכל, אני מציעה לבחון את המצב תוך מיפוי של כמה שיותר אספקטים בחיי הילד. כך תייצרו תמונה הוליסטית, שאפשר בתוכה למצוא את התשובה לקושי.

שאלות שכדאי להרהר בהן במקרה שיש ילד מרטיב עד גיל מאוחר:

  1. מה תדירות הפספוסים? זה ייתן לכם מושג כמה אקוטי המצב והאם כדאי להתערב בו בכלל (לפעמים עדיף להניח לזה)

  2. האם במהלך היום הוא גמול לחלוטין או עדיין מפספס? זה יעזור לאבחן את הסיבה לקושי (אם אורגנית או אחרת).

  3. האם הרטבות הלילה הן משהו שהיה מאז ומעולם (הרטבה ראשונית), או תופעה שחזרה לאחר תקופת יובש ארוכה (הרטבה משנית)? זה יעזור להחליט איזו התערבות נדרשת כאן.

  4. איך אתם מגיבים לכל הרטבה? התשובה לכך תפתח צוהר לפתרון מסוג אחר.

  5. איך הילד מתייחס לנושא? תשובה זו תרמוז רבות על הקשר של הרטבות הלילה ליחסים ועל הנושא הרגשי-התנהגותי.

השוק מציע פתרונות רבים מעולמות אחרים:

  • שיטת הזמזם הנהדרת שעובדת על התניה (אם תרצו הרחבה עליה צרו עימי קשר, ללא עלות).

  • טיפול תרופתי שמיועד למי שאובחנה אצלו בעיה רפואית אמיתית.

  • טיפולים אימוניים של שליטה בסוגרים (באתר זה ניתן למצוא פיזיותרפיסטיות רצפת-אגן אשר יוכלו להרחיב על כך)

  • טיפול התנהגותי (אצל מדריכת הורים)

  • לעיתים יש גם צורך בביקור אצל מטפל רגשי (מתאים למקרים של הרטבה משנית לרוב). כל הטיפולים טובים אך לא כולם מתאימים לילדכם. החכמה היא לבחור את הטוב ביותר עבורו ורצוי עם פחות ניסוי וטעיה כדי לא להכביר את הדרך בכישלונות מיותרים, שנובעים מחוסר התאמה ולא ​מחוסר מסוגלות. (אגב, אף טיפול מכל אלה לא מקל על הכביסות. ה"ברולי" שנמכר באתר זה דווקא עושה זאת).

ניתן לקבל עזרה מקצועית באיתור הפתרון המתאים לכם. אך מה שלא תבחרו לעשות, עשו זאת מתוך בחירה מודעת ולא מלחץ. זכרו שהילד לא אשם וכנראה קשה לו אף יותר מכם. אם עד עכשיו פעלתם על טייס אוטומטי, זה לא כי אתם לא יכולים אחרת, אלא כי לא נתתם על זה מספיק את הדעת.

הכותבת היא מדריכת הורים ויועצת שינה אונליין, כותבת הפינה "הרהורים וילדים" בעיתון "הארץ", והפודקאסט החינמי "בלי סודות". האזינו לפרק על גמילה מחיתולים. לפניות: פייסבוק או www.NofarLotvin.co.il

bottom of page