top of page

שמיכה קרירה? יש דבר כזה!

כשהוריי חזרו מביקור ביפן, הם הביאו איתם מתנה מיוחדת לבני המשפחה – שמיכה קרירה.

מסתבר שבגלל הטמפרטורה והלחות הגבוהה ביפן, קולקציות שלמות של מצעים המותאמים לכל עונה בשנה, הן דבר מקובל ופופולרי מאד. סה"כ די הגיוני שבדיוק כמו שאנחנו לובשים בגדים שמתאימים לעונה, כך גם המצעים צריכים להיות מתאימים לעונה. אז כשקיבלנו מהורי את השמיכות, לא ממש הבנו את ההתלהבות ומרגע שהתחלנו לישון איתן זה היה ברור - מאז כולנו מכורים! מיד הבנתי שמדובר בעוד מוצר שמתאים לאיזינייטס, כלומר איכותי, רך ומלטף והכי חשוב – בא לעשות לנו את החיים מעט יותר נעימים וקלים.


התכרבלות במצעים הקרירים של איזינייטס
התכרבלות במצעים הקרירים של איזינייטס

כמעט בטוח ששמעתם את המשפטים: "יש לי סוודר מדהים הוא מחמם כל כך !", "בצבא הסתובבתי עם חרמונית כל הזמן והיא חיממה אותי" או משפטים דומים, לא פעם ולא פעמיים וקרוב לוודאי שהם נשמעים לכם הגיוניים לחלוטין. זה בסדר, גם לי. אבל בעצם הם לא ממש נכונים.....

והנה העניין - סוודר, חרמונית, או גם שמיכת פוך לא מחממים ! מי שמחמם הוא מי שלובש, חובש, מתכסה וכו' בפריט הלבוש או השמיכה.

כתוצאה מחילוף החומרים, גוף האדם פולט חום באופן תמידי ורציף אל הסביבה. הגוף פולט את החום בכמה דרכים: הקרנה, הסעה, הולכה ואידוי. ברשותכם, לא נכנס כאן לפרשנות של כל אחד מהמונחים והדרכים האלו להולכת חום אל מחוץ לגוף, רק חשוב להבין כי כל עוד החום שיוצא מהגוף זורם באופן חופשי אל הסביבה, הגוף מתקרר. מאידך, אם אנחנו יוצרים מחסום שתוחם את החום שנפלט ואינו מאפשר את העברת החום אל הסביבה, הרי שהאזור התחום ילך ויתחמם. כך בדיוק פועלים הסוודר, החרמונית וגם שמיכת הפוך. הם יוצרים שכבה מבודדת בין הגוף לסביבה וכך שומרים על חום הגוף. אז בעצם שמיכת הפוך לא מחממת, אלא האדם שישן תחתיה הוא זה שמחמם. שמיכת הפוך רק שומרת על חום הגוף אשר נפלט, קרוב לגוף.

כל זה טוב ויפה בחורף, כאשר האוויר סביבנו קר ושמיכת הפוך עוזרת לנו להתמודד עם איבוד חום גוף מהיר מדי ומסייעת לנו להגיע לשינה טובה.


אך מה קורה בקיץ ? אנשים רבים מתלוננים שהשינה בקיץ פחות נוחה ומרעננת מאשר השינה בתקופת החורף וקיים לכך הסבר פשוט; ראשית נאמר שעצם ההתכרבלות חיונית כדי לישון בצורה טובה. מאידך, בתקופת הקיץ רמת הטמפרטורה בחדר השינה קרובה הרבה יותר לטמפרטורה של חום הגוף של האדם. המצב הזה גורם לכך שבמהלך לילה קיצי איזון הטמפרטורה הרבה יותר עדין. כאשר נכלא חום מתחת לשמיכה או הסדין, האדם מרגיש חום באופן מיידי ואף מזיע ולכן מפשיל את השמיכה, אך כעבור זמן קצר אובדן החום יוצר קרירות שגורמת לו להתכסות מחדש. כך מוצא את עצמו הישן מפשיל ומתכסה הלוך ושוב במשך כל הלילה תוך כדי שינה. במקום לצבור כוחות חדשים, השינה אינה נוחה, מתסכלת ולא מעניקה מנוחה טובה.


אז מה עושים ?

בשנים האחרונות התפתחו טכנולוגיות הייצור של עולם הטקסטיל המביאות המון חידושים בתחומים רבים וביניהם גם עולם המצעים והשמיכות. אחד החידושים הינו של בדים המאפשרים העברת חום מהירה במיוחד, באמצעות שימוש בסיבים ייחודיים. על בסיס אחת מטכנולוגיות מתקדמות אלו, אשר עושה שימוש בפיתוח טכנולוגיה יפנית, מבוססת שמיכת המגע הקריר מבית איזינייטס.

שמיכת הקיץ המקררת עשויה מסיבי PE וניילון, אשר משלבים בין הניילון לחלקיקי נאנו של המינרל MICA, היוצרים בדים בעלי מוליכות תרמית בדרגה גבוהה מאד. בדים אלו מאפשרים לקלוט את חום הגוף ואת הלחות אשר נפלטים מגוף האדם הישן ולשחרר אותם במהירות וביעילות אל חלל החדר. כך נוצר אפקט מקרר, אשר מצליח לאזן בצורה טובה ונוחה בין חום הגוף הדרוש לשינה טובה לבין טמפרטורת החדר. פן מעניין נוסף של הרכב הבדים, הוא של הפרקטיות ונוחות השימוש בשמיכה. בזמן שהניילון מעניק לבד רכות ונעימות במגע, מעניק ה PE עמידות במחזורי כביסות רבים. למעשה מדובר בדור 3 של השמיכות מקררות אשר משתמשות בסיבים מהסוג הזה.

שמיכת דו-צדדית קרירה, רכה ומלטפת של איזינייטס
שמיכת דו-צדדית קרירה, רכה ומלטפת של איזינייטס

צידה השני של השמיכה עשוי כותנה ונשאלת השאלה מדוע שולב צד של כותנה? הסיבה לכך היא בעיקר אופי האדם הישן והשינויים בטמפרטורות במהלך התקופה החמה. ישנם אנשים אשר עדיין זקוקים לטמפרטורה גבוהה יותר על מנת לישון היטב ולכן זקוקים לכיסוי אשר יעניק להם בידוד מסוים השומר חלק מחום הגוף. אמנם לא מדובר בבידוד כמו בשמיכת פוך, אך באופן יחסי לצידה השני, שכבת הכותנה מבודדת יותר את חום הגוף ושומרת את סביבת השינה חמה יותר.

למעשה השילוב של שכבה מקררת, עם שכבת כותנה מאפשרת למי שישן עם השמיכה להחליט על רמת הטמפרטורה בה נוח לו לישון ולהתאים אותה גם לשינויים במזג האוויר. כך מתאימה השמיכה לשימוש בטווח רחב של עונות השנה ועונות המעבר ולא רק ללילות הקיץ הלוהטים.


bottom of page