top of page

רגרסיה בגמילה מחיתולים

מאת: אודיל רוזנפלד, מנחת הורים בגישת אדלר, יועצת שינה וגמילה מחיתולים

עשיתם V (וי) על תהליך הגמילה מחיתולים, כבר תקופה שהילד/ה הולכ/ת לבד לשרותים והפסקתם לסחוב איתכם לכל מקום את ארון הבגדים, ופתאום זה חוזר. אתם משחקים בגינה והוא עשה פיפי על עצמו, היא יושבת מול הטלוויזיה ואתם רואים עיגול רטוב במכנסיים.

אז מה לעשות?

לחזור להזכיר כל שעה?

להתעלם?

אני אומרת, קודם כל, להירגע.

ילד שסיים בהצלחה תהליך גמילה מחיתולים לא מאבד את השליטה בסוגרים, רגרסיה יכולה להתרחש מסיבות רגשיות או פיזיולוגיות, אבל מה שבטוח, התגובה שלכם להרטבה תשפיע מאוד על משכה ובעיקר, על התחושה של כולכם.


גורמים רגשיים

הרטבה ושינה הם שני תחומים שמושפעים ממתח רגשי.

אם הילד חזר להרטיב, ביום או בלילה, נבדוק אם יש תחום כלשהו בחייו שעשוי לייצר מתח רגשי.

נתחיל בבדיקה במעגל הישיר של הילד, האם מישהו במשפחה חלה או נעדר זמן רב, האם חל שינו בצוות הגן, אולי חבר טוב שלו עזב את הגן, או כל אירוע אחר שהשאיר בו חוויה שלילית. אם לא מצאנו במעגל הישיר של הילד, נבדוק אם יש נושאים שלא נוגעים ישירות לילד אך מטרידים אותנו ההורים. הילדים שלנו מרגישים אותנו ואת מצבנו הרגשי. אם אנחנו חווים מתח או דאגה, בין אם בהקשר אליהם ובין אם לא, הם ירגישו זאת ועשויים להגיב לכך. אם נמצא את גורמי המתח שמשפיעים על הילד שלנו, נוכל לשוחח עליהם ישירות, לבדוק איך הוא מרגיש לגביהם, להכיל את רגשותיו לאפשר לו מקום לשיתוף. כמו כן, אם משהו מטריד אותנו, שיתוף הילדים ברגשותינו ובמידת האפשר בנושא שמעסיק אותנו יכול להרגיע את הילד. שכן ילדים שלא מקבלים הסברים, עשויים להביא מעולם הדמיון שלהם סיבות לכך והדמיון שלהם עשוי להיות פרוע בהרבה מהמציאות. הטיפול בלבד בגורמי המתח יכול להפסיק את ההרטבה.

גורמים פיזיולוגים

מתח השרירים בגוף ורמת הוויסות התחושתי הם גורמים נוספים המשפיעים על ההקשבה למסרים של הגוף וההתאפקות של הילד. בעזרת חשיפה יומיומית למגע המתאים, נוכל לעזור לילד שלנו בהיבט התחושתי. הכניסו לסדר היום עיסוי של 5-10 דקות בגפיים העליונות והתחתונות. העיסוי יכול להיות עם שמן או בלעדיו ובלבד שיהיה בהקשבה לתחושות הילד באותו היום נתחיל עם עיסוי עדין ונעמיק בו לפי הצורך. חשוב להתמיד בעיסוי לפחות 21 יום. בנוסף, העיסוי מייצר זמן טוב ויחזק את הקשר בניכם לבין הילד. במקרים רבים, הגורמים הפיזיולוגים ואלו הרגשיים שלובים ומשפיעים זה על זה ולכן מומלץ להתייחס לשני ההיבטים.

איך להגיב להרטבה? התגובה שלנו להרטבה של הילד תשפיע על הרגשה שלו לגבי ההרטבות, על היחסים בינינו לבינו, וגם על ההישנות שלה. כשהילד מרטיב, נציין את מה שאנחנו רואים "המכנסיים שלך רטובים" וניתן לו אפשרות לבחור,

"את/ה רוצה ללכת להחליף לבד או שנלך יחד ואעזור לך?"

אפשר להוסיף משפט אופטימי כמו "זה יעבור, הגוף שלך יודע לעשות פיפי וקקי בשירותים"

וזהו, מחליפים, וממשיכים הלאה במה שעשינו קודם ההרטבה. כל הערה נוספת עשויה להתפרש על ידי הילד כביקורת או שיפוטיות, ואלו יגרמו לו להרגיש עוד יותר רע עם עצמו, והרי הוא כבר יודע שהוא עושה משהו לא רצוי, הוא לא זקוק לתזכורת שלנו על כך. איך אפשר להפסיק את זה?

באופן טבעי אנחנו רוצים להפסיק את ההרטבה,

כדי לחסוך לילד/ה שלנו מבוכה,

כדי לחסוך לעצמנו את המבוכה,

כדי לחסוך לעצמנו את תוספת הכביסות בבית,

כדי להפסיק את התסכול, האכזבה, ואף הייאוש שבאים עם ההרטבה.

יחד עם זאת חשוב לזכור, שכמו בתהליך הגמילה עצמו, הסוגרים של הילדים שלנו הם בשליטתם בלבד. ונרצה להשאיר בידיו את האחריות על הנושא.

שינוי תפיסתי מ"איך אני מפסיק/ה את ההרטבה" ל"איך אני יכול/ה לעזור לילד שלי להפסיק את ההרטבה" יוכל להיות הבסיס להתנהלות יעילה. לכן כדאי להימנע מלחזור ולהזכיר לילד שלנו ללכת לשרותים. זה עשוי ליצור התנגדות מצידו והרבה תסכול מצידנו. אם מאוד קשה לכם להתאפק, אפשר לומר מדי פעם בקול "אני הולכת לעשות פיפי".

כך אנחנו מדברים על עצמנו ויחד עם זאת מעלים למודעות שלו את ההקשבה לגוף.

לייצר זמן הורים

ילד שחוזר להרטיב מקבל הרבה תשומת לב סביב ההרטבה, החלפת הבגדים וההתגייסות שלנו לכל אלו.

תשומת הלב והדאגה שלנו, עשויים להביא לו תחושת ערך ומשמעות, ובכך לשמר את ההרטבה.

התייחסות עניינית להחלפה, תצמצם את תחושת הערך סביב ההרטבה, יחד עם זאת, חשוב לתת תחושת ערך במקומות בהם אנחנו מזהים התנהגות חיובית ורצויה, כדי להמשיך לחזק ולהעצים אותו. נקדיש זמן בו ואנחנו והילד הספציפי מבלים יחד. כדי לייצר חוויות חיוביות, לצאת לרכב באופניים, לשחק בכדור, לצייר יחד. כל דבר שנעים לשניכם לעשות יחד. וכאמור, העיסוי היומי, גם הוא יחזק את הקשר.

למילים יש עוצמה

הילדים שלכם זקוקים לאמונה שלכם שהרטבה היא זמנית. ויותר מכך, אתם זקוקים לאמונה הזו.

אימרו לעצמכם משפטים מחזקים. המשפטים יכולים להיות בסגנון:

"הוא שולט בסוגרים שלו, זו תקופה והיא תעבור"

"הוא זקוק לאמונה שלי שהוא יתגבר על האתגר הזה"

"אני מסוגלת לתמוך בו בתהליך הזה"

או כל משפט אחר שיחזק אתכם ויעזור לכם לחזק את הילד שלכם.

אפשר לתלות את המשפטים על המראה בחדר האמבטיה או על המקרר, כך שיהיו נגישים לכם לקריאה.

לסיכום, רגרסיה בהרטבה, היא לא סימפתית, ויחד עם זאת כשאנחנו מגיבים במודעות לילדים שלנו, נוכל להפחית כעסים ומפח נפש ולשמור על יחסים טובים עם הילדים שלנו.

לפרטים נוספים: אודיל רוזנפלד, מנחת הורים בגישת אדלר, יועצת שינה וגמילה מחיתולים

פייסבוק www.facebook.com/RosenfeldOdile

bottom of page