top of page

הרטבת לילה, הומאופתיה ומה שביניהם

את איילת הכרנו בתור אמא של נועם כהן מהכיתה של נגה, וגם כאשה מקסימה וחייכנית. זכורים לי גם אותם הלילות בהם עמדנו חסרי אונים, כמו הורים רבים, מול התופעה המתסכלת שנקראת מחלת הפה והטלפיים, או אחת מהוריאציות שלה. ואז נזכרנו שאיילת, חוץ מלהיות מקסימה וחייכנית, היא גם מומחית בהומיאופתיה. איילת נענתה במהירות ורשמה לנו רמדי הומיאופתי שטרף את הקלפים וכנראה גם טרף את הוירוס הארור מהר ובלי שימוש בחלב עיזים, טחינה גולמית, ראשי קרפד, או אזני עטלף בורמזי מצוי.

מאז אנחנו לא מהססים להתקשר להתייעץ עם איילת, שמפתיעה תמיד בידע שלה כמו גם בתשובות שיש להומיאופתיה לכל כך הרבה סוגיות שקשורות לגוף האדם.

אז היה זה ברור שברגע שאיילת תתפנה, אראיין אותה בנושא הרטבות הלילה ואשתף אתכם.

ראיון עם איילת כהן, הומאופתיה קלאסית
ראיון עם איילת כהן, הומאופתיה קלאסית

הי איילת,

השאלה הכי מתבקשת, מה זה בכלל הומיאופתיה ?

הומיאופתיה היא שיטת ריפוי טבעית שהתפקיד שלה הוא לעזור לגוף לרפא את עצמו.


מה זאת אומרת לגוף לרפא את עצמו ? לגוף יש תרופות משלו ?

לגוף האנושי יש את היכולת לרפא את עצמו אם אנחנו רק עוזרים לו טיפ-טיפה, אז הוא בדרך כלל מצליח להחזיר את המערכות למצב מאוזן. ההומאופתיה היא אחד מאותם כלים אשר בעזרתם אנחנו עוזרים לגוף להגיע בחזרה למצב מאוזן ובריא.



אז מה זה החומר ההומיאופתי, זה כימיקל ?

את התכשירים ההומיאופתים מכינים מכל דבר שקיים בטבע, בין אם מצמחים, מינרלים או כל יסוד אחר. תהליך ההכנה הוא מאד מאד מיוחד, לוקחים את חומר המקור ומעבירים אותו תהליך מיוחד של דילול וניעור. בתהליך זה אנחנו ממצים את חומר המקור ואת האנרגיה, או מה שנקרא "התדר" של חומר המקור. המיצוי מדולל ברמות גבוהות מאד עד לרמה שלמעשה אם ניקח את מה שמתקבל לאחר התהליך וניגש איתו למעבדה, תשובת המעבדה תהיה שאין חומר פעיל בתערובת. אך למעשה, בהסתכלות ההומאופתית, התדר של חומר המקור שוכן בתערובת והוא זה שמתחבר ומצליח לפעול על האנרגיה של המטופל, באותה רמה, למרות הדילול. זה שונה מאופן הפעולה תרופות קונבנציונליות, שם החומר הכימי הפעיל נוכח במלואו ופועל על החלק הפיזי-ביולוגי של האדם המטופל. תרופות הומיאופתיות פועלות על המימד האנרגטי של האדם.


אז איך באה לידי ביטוי השפעת התדר ?

כמו שלכל חומר יש תדר, כך גם לכל אדם יש תדר משלו. זה יכול לבוא לידי ביטוי באופי בסיסי כמו פעלתן ואנרגטי או נינוח ומתנהל לאיטו, או בדקויות של התנהגות. תדר החומר שמתחבר לתדר האדם יוצר את ההשפעה המרפאה וכאמור מחזיר את האדם ואת גופו לאיזון שיוצר את הריפוי. אחד מהשלבים בתהליך ההומיאופתי הוא למצוא איזה תדר מתאים לאיזה אדם ולהצליח לחולל שינוי ולהגיע לתוצאה המבוקשת על ידי התאמת התדרים.


אז למעשה אדם בריא הוא אדם שנמצא באיזון ?

כן, אדם בריא הוא אדם שהכל נמצא באיזון אצלו. לעומתו אדם חולה הוא אדם שקיים אצלו חוסר איזון מסוים. זו יכולה להיות אפילו הפרעה במהלך החיים של אותו אדם, זו לא חייבת להיות הפרעה פיזית. איזון לא נקבע רק על ידי החלק הפיזי שלנו. אלא גם על ידי הרמה הרגשית והמנטלית, והם כולם מושפעים על ידי אותה רמה אנרגטית עמוקה של אדם, אותו תדר.


אם נחזור רגע לעניין החומר ההומיאופתי, הוא נקרא תרופה ? הוא נחשב כתרופה ?

החומר ההומאופתי נקרא "רמדי", מילה שפירושה המילוי הוא תיקון, מכיוון ששוב, אנחנו פועלים לעשות תיקון מהשורש, תיקון מבסיס הבעיה. כמו שאמרתי, התיקון מתבצע דרך התדר שנמצא בחומר המדולל, אשר לא מכיל חומר פעיל בכלל. תרופה, לעומת זאת, מכילה חומר פעיל ועל מנת לקבל אותה יש צורך במרשם מרופא. לכן התשובה היא לא, הרמדי לא נחשב כתרופה. זו אגב, אחת הבעיות שקיימות למדע הקונבנציונלי עם ההומאופתיה. מדע יודע למדוד חומרים קיימים והשפעתם על הפן הפיזי, אך מרגע שאין יכולת למדע למדוד את החומר, אין לו כלים למדוד את פעולת ההומאופתיה.


את דיברת גם על בעיות פיזיות וגם על בעיות רגשיות, נפשיות מנטליות. ההומאופתיה עובדת על שני המימדים ?

המימד הפיזי הוא השתקפות של המימד הפנימי. כאשר יש שלמות ואיזון בפן הפנימי זה משתקף בבריאות פיזית ולהיפך. לכן כאשר אנו נגשים לתקן מצב פיזי לקוי, המקור של הריפוי לא צריך להיות מבחוץ, על ידי מתן תרופה עם חומר פעיל שתטפל ותקל על התסמינים ואגב תיצור איזון נקודתי על החלק הפיזי, אלא נפנה למימד הפנימי. על ידי איזון אנחנו נבצע ריפוי אמיתי של הבעיה וההשלכות הפיזיות שלה.


אם נסתכל רגע על תחום ההומאופתיה והרטבות הלילה, הרי יש לנו פן פיזי, לדוגמה בעיה במנגנון השתן ולעיתים בעיה ברמה הרגשית או נפשית, לדוגמה חוסר בשלות. האם ההומיאופתיה נותנת מענה לשתי הרמות ?

הניסיון שלי מראה שבמרבית המקרים מדובר בבעיות רגשיות, להערכתי סדר גודל של מעל ל 80%. אצל ילדים באופן כללי, הפן הרגשי נמצא בהתפתחות מתמדת. לכן ההטבעה שהפן הרגשי יוצר על התנהגות ועל הפן הפיזי, היא הרבה יותר משמעותית, היא ממש יוצרת רישום עמוק שלא תמיד חולף. יכול להיות שיהיה מדובר בדברים שלנו ייראו פשוטים ולא משמעותיים, אבל בשביל ילדים שהעולם הרגשי כל כך משמעותי ועמוק, ההשפעה מהותית. המערכת שלהם לא בשלה והם לא יידעו תמיד איך להתמודד ולנקות את הבעיה. לכן התמודדות וטיפול עם הבעיה באופן חיצוני, תעניק מענה פיזי, אך עדיין לא תיצור תיקון לבעיה. זמזמם, לדוגמה, הוא פתרון מאד נקודתי ולא מכסה את מהות הבעיה.


כלומר, יכול להיות, אם נעשה השלכה, יש לי כאב ראש, טיפלנו בכאב אך לא במקור לכאב ?

בדיוק כך. מקור הבעיה נשאר אותו מקור.


אבל אם טיפלנו בבעיה וסיימנו את התהליך ההומיאופתי, האם זה אומר שהבעיה תמה ? האם הבעיה לא תחזור ברגע שנפסיק את הטיפול ?

על-פי רוב הבעיה, שטופלה מהשורש, תגיע לידי פתרון. אבל אצל בני אדם כמו אצל בני אדם, החיים והסביבה דינמיים, כך שאם נוצר מצב חריג מבחינת מאפיינים או מבחינת אינטנסיביות, הרי שהרגישות שנוצרה במוקד הבעייתי בפעם הראשונה עשויה להתעורר ולבוא לידי ביטוי בתופעות כמו אלו בהן כבר טיפלנו בהצלחה. זו לא תופעה שכיחה, נהפוך הוא, זה בדרך כל לא קורה.


יש לך איזה מקרה שנתקלת במקרה של הרטבות וטיפול הומיאופתי, שאת יכולה לשתף אותנו בו ?

אני אספר לך על מקרה בו אני עוסקת בו גם כעת. ילדה כבת 10 שכבר הייתה גמולה אי אילו שנים, שחוותה פרידה של הוריה. זו הייתה פרידה לא קלה באופן כללי וגם החוויה שהילדה חוותה הייתה קשה מאד. כמו שהסברתי קודם לכן, גם כאן, הפן הרגשי השפיע מידית על הפן הפיזי וההתנהגות של הילדה השתנתה מהקצה אל הקצה. מעבר לחוסר שמחת חיים, אנרגיה נמוכה ועוד, הילדה החלה להביע דאגה עמוקה לאביה, אשר היה פחות בשל למהלך הזה של פרידה. הילדה נהגה להתקשר לאביה ולבדוק לשלומו ולראות אם הוא בסדר, היא ממש לקחה על עצמה חסות של שלומו של אביה, ממש תפקיד הורה. אחד הסממנים שהופיעו בפן הפיזי היה שהילדה החלה גם להרטיב מדי לילה.


זה מרתק מה שאת מספרת. בעצם מצד אחד היא לקחה צעד משמעותי קדימה לבגרות ואחריות, ומצד שני היא נסוגה בפן אחר של הבגרות.

נכון, היא לקחה צעד עצום, אך עם עול עצום שהיא לא הייתה בשלה עדיין לשאת אותו. לכן היא הייתה צריכה לשחרר את הפער הזה ואחד המוצאות הרגשיים-פיזיים היה ההרטבה. המערכת שלנו מאד חכמה היא יודעת לווסת. כאשר את סותם או עוצר בצד אחד, היא יודעת לפתוח ולאפשר זרימה במקום אחר. קצת כמו הר געש - אי אפשר לסתום לו את הלוע. הגוף מוצא את הדרכים, איפה לשחרר. אנחנו בטיפול כבר כמה חודשים והדבר הראשון שהשתפר והשתנה הוא מצב הרוח שלה, היא חזרה לחייך, זה אחרי כמעט שנה בה היא הפגינה מצב רוח עם סממנים של דכאון. הדאגות לאבא פסקו והיא אפילו אמרה מפורשות לאמא שלה – "אני מבינה שאבא יהיה בסדר, הוא פשוט צריך את הזמן להסתגל". היא פשוט הורידה מעצמה את הלחץ. כוחות הנפש שלה חזרו אליה ובמקביל היא התחילה שולטת בהרטבות. בהתחלה ברמה של הורדת התדירות לפעם בשבוע והיום וכבר מעל חודש, היא יבשה. זה כמובן שימח אותי כי זו המטרה שאמא שלה החליטה להביא אותה אלי. אבל אני מודה שכל השחרור מהמעמסה העצומה שהיא חוותה, והחזרה של השמחה, מצב הרוח והאנרגיות, בשבילי זה היה החלק המהותי יותר. ההרטבות היו רק הביטוי של המצוקה.


הצלחת להביא מקרה ממש מרגש, זה גם מאפיין את התופעה ?

זה מאפיין את גישת הטיפול ההומאופתי. הכל מחובר להכל ומקבל משמעות מדברים שסובבים אותנו, לכן צריך למצוא את הסיבה לתופעה שאנחנו רואים. גם נתקלתי במצבים של ילדים שהיו גמולים ולפתע התחילו להרטיב, אך בלי שינוי מהותי כמו גירושין. לפעמים זו יכולה להיות מחלה שהשאירה "עקבות", כמו למשל החלשה של מערכת השתן.


ואיך את כהומיאופתית עולה על זה ?

זה תהליך שמחייב תחקור ואבחון מעמיקים, כדי להבין את הגורמים, את הטריגר שגרם לתופעה. בשפה המקצועית זה נקרא EXITING CAUSE – הגורם המשלהב והגורם הזה וההשפעה שלו על האדם שנחשף אליו, נלקחים בחשבון בהחלטה מהו הטיפול האפקטיבי.


אז אם כך אני מבין שהחוליה שנקראת המטפל היא מהותית, זה לא שאני הולך לבית המרקחת וקוטף תרופה לכאב גרון, נכון ? כן, נכון. זה לא כמו הטיפול הקונבנציונלי שנותן טיפול מסוג אחד לבעיה אחת. לפי תורת ההומאופתיה, יכולים להיות כמה טיפולים שונים לאותו סימפטום, מכיוון שלעיתים גורמים משלהבים שונים נותנים את אותם סימפטומים ואנחנו, הרי, רוצים לטפל בגורם ולא רק בסימפטום.


אבל בכל זאת זה נהיה יותר פופולרי, חומרים כמו טראומיל שמבוסס על ארניקה, זה הומיאופתי נכון ? כן, ארניקה היא תכשיר הומיאופתי ותיק. הטראומיל שהיא משחה למכות, חבורות ועוד היא סוג של משחה שמערבת כל מיני אלמנטים הומיאופתים וניתנים בצורה חיצונית. אבל אם הייתי לוקחת כל אחד מהרכיבים ונותנת אותם בצורה הומיאופתית, האפקטיביות היתה גוברת במאות אחוזים. אין תחליף להתאמה אישית לטיפול.


ספרי לי קצת על הרקע המקצועי שלך

התחלתי את דרכי לפני כמעט 20 שנים בלימודים הומיאופתיים, אך אחרי הלימודים הרגשתי והבנתי שאני רוצה להעמיק עוד ונכנסתי למסלול לימודים נוסף בבית ספר בינלאומי להומיאופתיה עימו אני בקשר מקצועי רציף עד היום.

את הקליניקה בהרצליה פתחתי לפני כ 15 שנים ודי מהר הבנתי שתחום הילדים הוא זה שאני רוצה להתמחות בו, ילדים מגיבים מהר וטוב להומאופתיה. למרות שאיכשהו אני מוצאת שתיקי הפציינטים שלי הולכים ומתעבים ובסוף כוללים את כל המשפחה. זה מתחיל בילד אחד ואז ההורים מביאים את אחיו ואז האמא מבקשת עצה בנושא מסוים ולבסוף האבא, שהיה הכי סקפטי פנה ואומר "תגידי תוכלי להציץ רגע, יש לי פריחה משונה בזרוע, שלא עוברת כבר המון זמן". אז מתיק של ילד אחד זה הופך לקלסר משפחתי....

אני גם מטפלת הרבה באוטיסטים ובילדים עם הפרעות קשב וריכוז. אני מלווה את הפציינטים שנים רבות, וזה כיף לעזור אני פשוט נהנית.


יש לך שאלה? ניתן לצור קשר עם איילת 052-8737330


bottom of page