top of page

כרית שינה לתינוקות וילדים

קיימות דעות מגוונות באשר לשימוש בכריות. רובנו המוחלט מן הסתם לא יצליח לעבור לילה של שינה טובה ללא הכרית. אנחנו כבר כה רגילים לצורת שינה זו שכוללת כרית רכה ונעימה שמגביהה את הראש ומעניקה תנוחה נוחה יותר לצוואר, ששינה ללא כרית נראית לנו בלתי אפשרית.

אבל מה עם ילדינו? האם כרית סטנדרטית מתאימה גם להם? ובכלל, מאיזה גיל מומלץ להתחיל להשתמש בכרית?


את המשפט המאד פופולרי "אנחנו מבלים כשליש מחיינו במיטה", כולנו הרי מכירים היטב, אך במקרה של תינוקות וילדים המדובר הוא בהרבה יותר משליש. בשנתם הראשונה ישנים התינוקות בממוצע כ- 15 שעות ביום ובשנתם השנייה מבלים בשינה כ- 13 שעות ביום בממוצע.

רובנו גם מכירים את האמרה שהגוף גדל בזמן השינה (אגב, הסיבה נעוצה בתזמון הפרשת הורמון הגדילה בגוף שקורה בעיקר בזמן שינה), ובכן שינה סדירה ואיכותית היא דבר חשוב המשפיע לא רק על הגדילה אלא מחקרים מראים כי הילדים אשר זוכים לשינה טובה מגלים יותר ריכוז, יכולות למידה גבוהות יותר, התנהגות טובה יותר ובאופן כללי בריאות נפשית ופיזית משופרת.

מאיזה גיל נכון להתחיל להשתמש בכרית שינה לתינוקות ופעוטות?

עובדה מוגמרת היא כי בוגרים זקוקים לכרית בכדי לישון שינה איכותית. בין אם מדובר בשינה על הגב, אשר בלעדי הכרית נוצר לחץ מתיחה בצוואר, או בין אם המדובר הוא בשינה על הצד בה שינה ללא כרית יוצרת לחץ גדול מאד על שני צידי הצוואר (מתיחה מצד אחד וכיווץ מצד שני), הרי ששינה על הבטן אינה מומלצת כלל מכיוון שעל פי מחקרים - שינה על הבטן יוצרת לחצים על השלד כמו גם על רקמות הגוף השונות. לחצים שעלולים להתבטא בזרימת דם לא סדירה ותחושות נימול.

לעומת הבוגרים הרי שהאנטומיה של תינוקות שונה למדי מזו של המבוגרים. עצמותיהם רכות ופרופורציות הגוף שלהם שונות. בין היתר ראשם גדול יותר ביחס לגוף, צווארם קצר יותר ואף מרכז הכובד שלהם מתרכז גבוה יותר באיזור הטבור. לכן גם המלצת השימוש בכריות שונה כאשר אנו עוסקים בתינוקות. לפי המלצות ה AAP – האיגוד האקדמי של רופאי הילדים באמריקה, עד שנתו הראשונה אין התינוק זקוק לכלי מיטה מעבר למזרון יציב וסדין מתוח היטב. כמו כן ההמלצה עד גיל זה, היא לשינה על הגב בלבד וזאת לשם הפחתת הסיכון הכרוך בשינה על הבטן והסטטיסטיקות המצביעות על קשר בין שינה על הבטן לבין אפקט המוות בעריסה. אפשר להבין אם כך כי ההמלצה היא לא להשתמש בכרית בעבור תינוקות עד גיל שנה.

האם זה אומר שאת יום ההולדת של גיל שנה נחגוג בקניית כרית לתינוק? לאו דווקא. תינוקות מתפתחים בצורה שונה ובקצב שונה. בדיוק כפי שישנם תינוקות שמצמיחים שיניים בגיל ארבעה חודשים, ישנם כאלו אצלם השן הראשונה תצוץ רק אחרי גיל שנה. ובכן גם במקרה הזה הגישות שונות כאשר ישנם כאלו המצדדים בהכנסת השימוש בכרית עם החלפת המיטה למיטת מעבר/מיטת יחיד (בדרך כלל באזור גיל 18 חודשים ואילך), בעוד אחרים מצדדים בגישה לפיה יש לאפשר שימוש בכרית כאשר התינוק מראה עניין גלוי בכרית.

איזה סוג כרית מומלצת לתינוקות וילדים?

לאחר שכבר החלטנו כי הגיע הזמן לצרף לכלי המיטה של ילדנו את הכרית, עכשיו צריך להחליט על סוג הכרית. כאן המקום לאמר - כרית מבוגרים סטנדרטית אינה מתאימה לילדים. חוסר ההתאמה נובע ראשית מהשוני המהותי במבנה האנטומי של תינוקות, פעוטות וילדים כמו גם מההבדל בגודל הגוף של הילד. סוג זה של כריות נשאר מחוץ לתחום, הן פשוט "גדולות בכמה מידות" על הילד.

שנית, ואולי כאן ההבדל המהותי יותר, עדיין מדובר בחלק מהמקרים בתינוקות רכים, אשר תופעות הפסקות הנשימה, רדידות השאיפות והנשיפות או אף היעדר הבשלת מנגנון ההתעוררות בעת מצוקה, הופכים את הכריות הסטנדרטיות להיות לגורם סיכון, עקב האפשרות שיחסמו מעבר חופשי של אוויר אל דרכי הנשימה של התינוק.

הפרמטרים לבחירת כרית שינה לפעוטות וילדים

מידות ועובי הכרית - כרית שטוחה יחסית, לא תפוחה ורכה, אלא עם מבנה אחיד ומוצק. כפי שתיארנו מוקדם יותר, המבנה האנטומי של ילדים רכים שונה מהמבנה האנטומי של מבוגרים ולכן גם מנח הראש-צוואר המועדף עבורם דורש כרית שונה בגודלה ובעיקר בגובהה. עוד יתרון לסוג זה של כרית הוא הקניית הרגלי שינה נכונים יותר. שנים של שימוש בכריות גרמו וגורמים לרבים מאתנו להשתמש בכריות גבוהות מדי. הבעיה היא שזהו הרגל שיהיה קשה להפטר ממנו. מאידך אם נוכל להרגיל את ילדינו להשתמש בכריות שטוחות יותר מלכתחילה, הרי שההסתגלות שלהם לכריות מתאימות לצרכי השינה שלהם, תהיה קלה ונוחה הרבה יותר.

הרכב הבד – מאפיין זה נוגע באופן בו ארוגים הבדים והוא מתייחס לשני חלקי הכרית – מילוי הכרית והציפית של הכרית. הן מבחינת המילוי והן מבחינת הציפית העדיפות היא לבדים אווריריים, אשר במידה וחוסמים את הפה או האף, ניתן להמשיך ולנשום דרכם בחופשיות. לחילופין, אם הילד שלנו מתהפך וישן על הבטן, הכרית מהווה מעין חוצץ דרכו יוכל להמשיך לנשום, ללא הפרעה. יתרון משמעותי נוסף לבדים מאווררים נובע מהעובדה שבעת פעולת ויסות חום הגוף, הגוף האנושי פולט אחוז נכבד מן החום דרך הראש (יש הטוענים ש 30% ויש שטוענים ש 40%). כלומר, אם נשתמש בכרית מאווררת, הרי שנסייע לגוף לבצע את פעילות ויסות החום ביתר יעילות. יותר יעילות = פחות אנרגיה מבוזבזת = שינה טובה יותר.

כיבוס הכרית – חשיבות נוספת היא האפשרות לבצע כביסה טובה ויסודית של הכרית.

במהלך השינה נפלטים נוזלים כגון רוק, נזלת, זיעה ועוד. אמנם את הציפית אפשר לכבס, אבל גם אם נשתמש בבדים מאווררים, כפי שהזכרנו בסעיף הקודם, וגם אם נשתמש בציפה סטנדרטית העשויה מבדים רגילים לחלוטין, הרי שהנוזלים הללו יחדרו גם לפנים הכרית. לכן המלצתנו היא לכרית העשויה מהרכב בדים אותו ניתן לכבס בקלות ואשר ישמור על צורתה המקורית של הכרית.

כריות מתכבסות - פתרון להרטבת לילה

את מסע הכריות שלנו באיזינייטס התחלנו דווקא מהמקום של למצוא כרית שניתן גם לכבס אותה. אחרי שמספר לא מבוטל של כריות מכל הסוגים (נוצות, סינטטי, הולופייבר ועוד), לא שרדו את מכונת הכביסה, התעוותו או סתם העלו ריח נוראי החלטנו – צריך פתרון נח קל ונעים. כך נולדו כריות השינה הייחודיות של איזי נייטס, כריות עשויות בד אוורירי, כזה שניתן לנשום דרכו בחופשיות (כך שהן בטוחות לשימוש בכל גיל!), בעלות ציפית אינטגרלית מבד אוורירי, רך ונעים למגע, מותאמות ארגונומית למנח ראש-צוואר מיטבי לתינוקות, פעוטות, ילדים ומבוגרים וגובהן אף ניתן לשינוי וכמובן כמובן.....ניתנות לכביסה בקלות במכונת הכביסה. כמו שאר המוצרים אותם אנו בוחרים בקפידה, גם הכריות של איזי נייטס עוברות בדיקה על ידי מעבדה מוסמכת, ונושאות את תו ה OEKO-TEX המאשר כי הכרית אינה מכילה חומרים רעילים ו/או מסוכנים.

דרך אגב, על מנת להשיג פתרון מושלם להתמודדות עם הרטבות לילה מומלץ לשלב את הכרית המתכבסת עם פתרונות נוספים, כמו ברולי (מגן למיטה, כנגד הרטבת לילה, המגיע במידות שונות ויכול להתאים לכל מיטה).


בדרך כלל נמצא את עצמנו ניגשים לחנות ו"קוטפים" מהמדף כרית כלשהי, אחרי שבדקנו את המחיר ואולי גם את המרכיבים ממנה עשויה. אולם הכרית, אותו כלי מיטה שמלווה אותנו בכל לילה ולילה, ובעצם הוא הקרוב ביותר אלינו בשעת השינה, משפיע רבות על איכות השינה שלנו וכמוה גם על איכות השינה של ילדינו. לכן, כדאי להשקיע עוד מעט מחשבה והסתכלות לפני שאנחנו בוחרים את הכרית אשר תלווה את היקר לנו מכל בחלק נכבד מיומו ולילותיו.



bottom of page