top of page

מה בין גמילה ביום לגמילה בלילה?

מאת: אריאלה זמיר, מומחית להורות לגיל הרך

בשעה טובה החלטתם לגמול את ילדכם/ ילדתכם מטיטולים.

הרבה פעמים אני נשאלת, כמנחת הורים, וכאדם אשר עוסק בחינוך בגיל הרך כבר קרוב ל40 שנה

"מה קורה בלילה?"

"האם להוריד את הטיטול גם בלילה?"

"ואם הוא/היא ירטיבו בלילה?"


גמילת לילה מחיתולים
?האם להוריד את הטיטול גם בלילה

אז הנה תשובתי אליכם:

כאשר אתם מחליטים על תהליך גמילה מטיטולים אני בטוחה (מקווה) שאתם מתייחסים לכל הדברים המשתמעים מכך. כלומר הגמילה מצביעה על קפיצה בהתפתחות הילד, על עצמאותו, על שליטתו בגופו וכן על התדמית העצמית (אני גדול!) והחברתית שלו .

אני ממליצה להוריד את הטיטול ביום ובלילה באותו הזמן!

למה?

מכמה סיבות, אשר אמנה כאן רק מעט מהן:

  1. כאשר אנחנו שמים לילד טיטול בלילה - המסר שלנו לא ברור לו. "ביום אני בוגר ובלילה אני לא?" "האם אתם לא סומכים עלי?". כאשר אנחנו משדרים לילד שהוא כבר בוגר ומסוגל לשלוט על צרכיו (ולכן אנחנו החלטנו שהוא יכול להיגמל מטיטולים) אנחנו חייבים להמשיך לשדר את זה לאורך כל היום והלילה. גם אם יש פספוסים והרטבות. אחרי הכל תהליך הגמילה כשמו כן הוא - תהליך! אשר דורש אימון, סבלנות וסובלנות מכולם.

  2. הרבה מאוד ילדים, אשר יודעים שישימו להם טיטולים בלילה, מעכבים את תהליך הגמילה שלהם. הם מעדיפים לחכות ולהתאפק עם הוצאת הצואה לטיטול ולא להתמודד עם הצואה בסיר/שירותים. מצב זה אינו מוגדר כגמילה, מכיוון שהילד לא עושה ומשחרר את כל צרכיו בשירותים/סיר.

לצערי הרב, התנהלות זו מובילה לתהליך גמילה נוסף בשלב מאוחר יותר, השלב בו ההורים התעייפו מהטיטול.

ואז הילד כבר מספיק גדול בשביל לנצל את הנוחיות של הטיטול וכבר קשה לו לוותר על ה"תענוג" הזה.

נכון הדבר, שבאופן כללי מנגנון השליטה על הסוגרים במהלך היום שונה ממנגנון השליטה בלילה.

השליטה במהלך היום היא שליטה על השרירים, על הסוגרים, כאשר הילד נמצא בעירנות מלאה, במודעות שלמה. בעוד מנגנון השליטה בלילה הינו מנגנון אשר נמצא במוח ועובד תוך כדי השינה. לא פעם מנגנון זה מתפתח יותר מאוחר מיכולת השליטה על הסוגרים במהלך היום. אין באפשרותנו לדעת מראש מה יהיה קצב הבשלת המנגנון הלילי של הילד עד אשר אנו גומלים את הילד.

טוב, אז הורדתם את הטיטול של הלילה. ומה עכשיו?

האם כדאי להעיר אותו בלילה לשירותים? כדי למנוע הרטבה? כדי למנוע את התסכול שלו?

אז בואו נעשה סדר.

ברוב המקרים של הרטבת לילה התסכול הוא שלכם ההורים ולא של הילד! כמובן שהילד מושפע מתגובותיכם ולכן עליכם להגיב בסבלנות וסובלנות להרטבת הלילה של הילד/ה. חשוב מאוד לא להעיר את הילד באמצע הלילה. דבר זה לא רק שלא עובד ,ההפך הוא! כאשר אתם מעירים את הילד משנתו אתם קוטעים את מחזוריות השינה שלו. (מחזור שינה של ילדים הינו כ45-60 דקות) דבר זה משפיע מאוד על יכולתו של המוח וכן של הגוף להתפתח בקצב שלו ובהתאם לצרכיו. בכל קטיעה של מחזור השינה אתם גורמים לילד להיות יותר עייף במהלך היום. דבר אשר עלול לגרום לעצבנות, לקושי בריכוז, ואף במקרים קיצוניים להפרעה בגדילה של הילד. (הורמון הגדילה מופרש במהלך השינה בלילה, בשלב אחד מתוך המחזור כולו).

לשאלות, התלבטויות ועזרה- מוזמנים לפנות אלי.

אריאלה זמיר, להיות הורים מבלי להשתגע

bottom of page