top of page

גמילה מהרטבת לילה

דברים שחשוב לדעת על גמילה מהרטבת לילה

תהליך של גמילה מהרטבות ובמיוחד מהרטבות לילה, היא אחת ממשימות ההתפתחות הבסיסיות של ילדים, ולהורים יש תפקיד משמעותי בתהליך, בעיקר בסיוע ותמיכה. חשוב להבין כי גמילה מחיתולים בלילה היא חלק בלתי נפרד מהשלמת תהליך הגמילה, והיא תלויה לא מעט בקצב ההתפתחות הפיזיולוגית האישית של ילדכם וכמו-כן באופן שבו תעניקו לו תמיכה ותעודדו אותו.



הפן הפיזיולוגי של הרטבת לילה

גמילה מחיתול היא בראש ובראשונה עניין של בשלות פיזיולוגית. כמבוגרים, נראה לנו כי השליטה על מערכת השרירים הרצוניים, וביניהם גם על שלפוחית השתן ופי הטבעת, נתפסת כמובנת מאיליה. מצד שני לילד, שאצלו מערכת השרירים והעצבים עדיין לא הגיעה לשלב של בשלות מלאה, אין הדבר כך. באופן טבעי והגיוני, מכיוון שהמדובר הוא בעניין של התפתחות פיזיולוגית, הרי שלכל ילד יש קצב התפתחות ייחודי. יחד עם זאת, ולמרות שהמדובר הוא בפן פיזיולוגי, בראש ובראשונה, ניתן בהחלט לסייע לילד. מכיוון שהמדובר הוא בשרירים רצוניים, הרי שדרך העלאת המודעות של הילד לגופו בכלל ולשרירים הרלוונטיים בפרט, נוכל לסייע בהשגת גמילת לילה מחיתולים. ניתן לעזור לילד על ידי הסבר, במילים פשוטות ונעימות ובאופן שיוכל להבין, כיצד מכווצים את שלפוחית השתן ומתאפקים. כמו כן, אפשר גם לתרגל את ההתאפקות לפני שהילד שוכב לישון. בסופו של דבר מדובר במערכת גופנית, והבשורות הטובות הן שאפשר לעזור למערכת הזו להבשיל על ידי אימון. על-פי רוב התוצאות לא יאחרו לבוא.

להימנע מטעויות נפוצות

אחת השאלות הנפוצות שעולות בקרב הורים היא מתי גומלים מחיתולים. חשוב להבין שעל השאלה הזאת אין תשובה אחת ויחידה. בדרך כלל תהליך הגמילה יושלם בין גיל שנה ל- 3 שנים, למרות שלפי הסטטיסטיקה כרבע מהילדים עדיין ירטיבו בגיל 4. יחד עם זאת, מומלץ מאד להימנע מניסיונות תקיפים מדי לדחוק בילד להשיג שליטה על מה שעדיין אינו נתון בידיו. מעבר לבחירת העיתוי ישנן שתי גישות עיקריות לגביי אופן הגמילה - האם לגמול יחד יום ולילה או לראות את שני המרכיבים כגמילה נפרדת? אחת הגישות, למשל, היא להתחיל את גמילת הלילה, אחרי שהושגה גמילת היום. גישה נוספת של חלק מההורים היא להמתין לתקופה בה הילד מתעורר עם חיתול יבש למשך תקופה (שבוע או שבועיים), על מנת להתחיל את הגמילה בלילה, אולם לא בכל המקרים מדובר בהשקפה נכונה. ישנם לא מעט ילדים אשר מפנימים ומבינים שיש להם חיתול ולכן מבינים כי הם יכולים להרטיב. חשוב שתבחנו ותבחרו את הגישה המתאימה לכם ולגישתכם וזיכרו, שככל שתמתינו עלול להיווצר מצב בו הסרת החיתול תהיה ארוכה יותר, מכיוון שההרגל והנוחות הקיימים בהרטבה מתוך שינה, כבר הוטמעו בילד.

אז איך גומלים נכון?

ישנם ילדים אצלם גמילת לילה מחיתולים קורית בצורה מהירה יחסית ובלי בעיות מיוחדות, ואילו אצל אחרים היא נמשכת על פני חודשים ואף שנים. אז קודם כל, כדאי וחשוב לקחת נשימה עמוקה ולהבין שגמילה מטיטול בלילה מצריכה בראש ובראשונה סבלנות. מדובר בפרויקט משותף שלכם ושל הילד. שנית, רצוי להגיע לתהליך עם ידע מוקדם ולכן מומלץ לקרוא חומר מקצועי שפורסם על ידי אנשי המקצוע בתחום כגון: רופאי ילדים, פסיכולוגים התפתחותיים, אורולוגים לילדים, ואף אנשי מקצוע מתחום הרפואה המשלימה אשר מסבירים איך גומלים מחיתול בלילה. ועד שיגיע הרגע בו הילד גמול, כדאי להקל עליכם ועל הילד, לשפר את איכות החיים ולצמצם מתחים. ניתן להיעזר במוצרים ייעודיים כמו ברולי – מגן מזרון סופג ורב פעמי שמשאיר את המיטה והסדין יבשים. עם ברולי העיסוק בהרטבת לילה נעשה הרבה יותר מהיר וקל, שכן ההרטבה אינה מגיעה בכלל לסדין ולמזרון, ולכם ההורים נחסכת ההתעסקות בהחלפת שעווניות, סדינים וכביסה של מצעי מיטה.

לפרטים נוספים על מוצרים לגמילה בלילה ולהזמנת מוצרים להרטבת לילה, פנו אל איזינייטס בטלפון 054-9163663.

bottom of page